Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vážně není 1. duben. FIA zavádí povinné odlétávání jisker od monopostů Formule 1
21.6.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdá se vám dnešní F1 jako prázdná show, z níž sportovní duch dávno vyprchal? Bohužel bude jen hůř.
Psali jsme o tom minulý týden, když Ferrari začalo opět vyhrožovat odchodem z Formule 1. Důvodem nebylo nic jiného než pravidla, která v posledních dekádách, ale zejména pak letech ve snaze učinit ef-jedničky zábavnější udělala z někdejší královny motoristického sportu jen vrcholné cirkusové číslo. O sport, férové zápolení ani defilé špičkové techniky už v tomto seriálu nejde ani trochu, většina pravidel míří jen k násilné implementaci „nějaké show”, prakticky za jakoukoli cenu.
Můžeme se dlouze bavit o tom, zda systém dočasného snížení přítlaku zadního křídla (DRS), který může použít jen někdo a někde a je coby symbol nastolených změn citován nejčastěji, ještě alespoň trochu férový a náhodou něčemu fakticky nepomáhá. Můžeme se pustit do ještě sofistikovanější debaty a ptát se, proč v jednu éru existence F1 je tankování při závodě povinné a pak zase zakázané. Proč FIA řeší takové záležitosti a nenechá prostor týmům volit zásadně jiná řešení a přístupy v rámci širších mantinelů, které by jí tolik kýženou rozdílnost ve schopnostech monopostů v té či oné fázi závodů přinesly přirozeně a nechaly zvítězit toho nejschopnějšího. Jenže ani o to první, ani o to druhé už tu dávno nejde. Teď už se vymýšlejí naprosto prázdné, nic reálného nepřinášející show, nad nimiž může člověk přemítat leda o tom, zda nezaspal léto a neprobudil se na Silvestra nebo na Apríla.
Formuli 1 už sledujeme s ohledem na výše zmíněné jen z povzdálí, nyní se k nám ale donesla zpráva o tom, že její organizátoři vymysleli něco, co nápadně připomíná kroky některých automobilek. Třeba takové BMW záměrně dělá škubavé automaty ve sportovních režimech, aby jízda na řidiče působila „akčněji”, i když je to spíše nepříjemné a rychlost změny převodů to neovlivňuje ani trochu. A BMW to dělá stále intenzivněji, však „show must go on”. S výkonem zcela nesouvisejícím představením je pak i snaha udělat z formulových monopostů jakési prskavky, tedy uměle a jen s tímto cílem vynutit technickou změnu, která bude mít za následek odlétávání jisker od podvozku monopostů na zvlněném povrchu trati.
Něco takového se děje i dnes, ale spíše okrajově. Na podvozku vozu se totiž povinně používají prkna (skutečně dřevo, při závodech uvidíte jeho zbytky na zvlněných místech trati), od kterého pochopitelně žádná jiskra neodlétne. Tento materiál se začal používat právě kvůli tomu - bez jisker nic nevzplane, takže je to bezpečnější, dříve občas jiskry od kovových částí spodku (jsou tam pořád, ale obvykle nejsou styčnými body) postaraly o požár. Jenže se také staraly o pořádnou světelnou show a tu chce FIA zpět.
Říkáme si, jak hloupý někdo musí být, aby krutě chybějící sportovní zápolení zkoušel dále a dále nahradit podobnými komediálními kousky, ale vedení F1 je na to zjevně hloupé dost. Říkáme si ale také, jak moc někdo musí být pokrytecký, když ten samý tým, který pro podobné nesmysly vyhrožuje odchodem z formulového zápolení, svolí k testování této „novinky” na svém voze. Právě k tomu nyní dochází.
Velká cena Rakouska, která se jede tento víkend, bude totiž další, na které se „prskavky” objeví na monopostech Ferrari a také Mercedesu. Stane se tak jen v tréninku, týmy předběžně schválená změna ale počítá se zavedením této výbavičky jakožto povinné od roku 2015. Prkenné spodky (pozor na dvojsmysly) tak nahradí titanové, které budou asfalt brousit stejně jako ty dosavadní, jen s prskáním jisker. Zvláštní to asi ze světa F1 nepřijde nikomu, náš rozum ale zůstává nad podobnými nápady jen stát, stejně jako nad dalšími návrhy ze stejného soudku - více „svítivé” brzdové kotouče nebo dokonce dodatečné kouřové efekty.
Celkem chápeme, že by dnes FIA chtěla mít Formuli 1 jako kdysi, byla lepší. Toho ale přece nedosáhne jen tím, že jí dodá stejné vnější atributy. F1 v osmdesátých letech nebyla zábavná proto, že od aut létaly jiskry, ale proto, že se v ní reálně soutěžilo. Oheň opravdového zápolení žádná uměle vyvolaná jiskra znovu nezažehne...



Od Fomulí 1 kdysi létaly jiskry, protože to tak prostě bylo. Nyní mají létat proto, že to tak FIA prostě chce.
Zdroj: Autosport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Superpole Manzi, 20. Vostatek včera 19:28
- Superbiky v Doningtonu včera 17:22
- Fabio Di Giannantonio nejrychlejším v pátek včera 16:24
- Vietti Top, 7. Salač včera 16:17
- David Muňoz první v Moto3 včera 16:13
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před 4 hodinamiHyundai zaměstnává v Evropě slušné mimoně. Tento říká, že manuály „nikdo nechce” a spalovací sporťáky jsou vedle elektromobilů „zklamání”
před 11 hodinamiRenault udělal z Dacie další vlastní model. Stvořil tak hezčí, výkonnější a vybavenější auto, které bude pořád levné
včeraTo už dnes ani prestižní evropské automobilky neumí nabídnout lákavé auto? Na novinkách devastují vše, včetně designu
včeraChorvatský poník pro jeden trik stanovil hromadu světových rychlostních rekordů, všechny jsou na jedno brdo
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 07.11. 14:41 - pavproch
- BMW Divize 07.11. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 07.11. 10:33 - pavproch
- VZKAZY 07.11. 10:31 - pavproch
- Rychlodotazy 07.11. 09:13 - Vrooom
- Další zajímavá autovidea 07.10. 14:56 - Vrooom
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.10. 14:37 - 911T
- Letní pneu 195/55 R16 91H 07.10. 06:37 - Sught1986